Ons onderwijs
Bij Zonnebloem in ’t Veld bieden we kinderen een rijke, gevarieerde schooldag waarin zij mogen leren én kind mogen zijn. Ons rooster is bewust opgebouwd met een ritme waarin activiteit en rust elkaar afwisselen. We werken in kleine groepjes, zodat er veel persoonlijke aandacht is en ieder kind zich veilig en gezien voelt.
Onderwijs met ruimte – elke dag anders leren
Kinderen leren bij ons door te ervaren, te ontdekken en te doen. Binnen de taal-, spelling- en rekenlessen wisselen we werkboekjes af met bewegend leren, spelvormen en buitenlessen. We werken toe naar de kerndoelen van groep 8, maar volgen daarin het tempo en de behoeften van het kind.
Bij Zonnebloem in ’t Veld volgen we de ontwikkeling van ieder kind met aandacht en vertrouwen. We kiezen bewust voor een persoonlijke benadering, waarin we kijken naar het kind als geheel.
Voor elk kind houden we een logboek bij, waarin we observaties, leerervaringen en voortgang vastleggen. Twee keer per jaar ontvangen ouders en kinderen een portfolio. Hierin schrijven de groepsleiders over de ontwikkeling op cognitief gebied en voegt Nancy een reflectie toe op het sociaal-emotioneel functioneren en de persoonsontwikkeling van het kind.
We nemen geen standaardtoetsen af. We zien dat toetsdruk het leerplezier kan ondermijnen en niet altijd een realistisch beeld geeft van wat een kind werkelijk kan en weet. Wel plannen we meetmomenten in, om te kijken of een kind vooruitgang boekt en waar eventueel extra ondersteuning nodig is. Daarbij vergelijken we een kind niet met het landelijk gemiddelde, maar met zijn of haar eigen ontwikkeling.
Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich in zijn eigen tempo, met vertrouwen en plezier kan ontwikkelen. Als een kind zich goed voelt, komt het tot leren. Daarom staat het welzijn van elk kind bij ons altijd voorop.
Naast de reguliere lessen bieden we wekelijks een ontspanningsles en een les waarin kinderen zichzelf en de ander beter leren kennen en begrijpen. Deze lessen gaan over gevoelens, gedrag en wat je nodig hebt om in balans te blijven. Zo geven we ook ruimte aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In school is een aparte rustruimte ingericht. Deze knusse plek heeft een hoogslaper, zacht vloerkleed, kussens, dekentjes, friemel materialen, luister-cd’s en een stapel Donald Ducks. Hier kunnen kinderen naartoe als ze even willen bijkomen, ontspannen of tot zichzelf willen komen. We vinden het belangrijk dat kinderen leren voelen wat ze nodig hebben. Daarom hebben ze uitleg gekregen over de window of tolerance; een manier om te herkennen wanneer je in balans bent – en wanneer niet. Door hierover te praten en zelf keuzes te mogen maken, leren kinderen hun eigen gedrag te herkennen, te erkennen én goed voor zichzelf te zorgen.
Binnen onze school bevindt zich een echte boerderijwinkel, die in het weekend open is voor bezoekers. Een klein deel van deze winkel mogen wij samen met de kinderen gebruiken om eigen producten te verkopen. Dit zijn bijvoorbeeld zelfgemaakte spullen, geteelde oogst of creatieve werkjes. Kinderen worden actief betrokken bij het ondernemen; van het bedenken van producten tot prijskaartjes maken, de winkel inrichten, klanten ontvangen en de opbrengst bijhouden.
Zo leren ze spelenderwijs plannen, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en trots zijn op wat ze zelf hebben gemaakt of geoogst. De boerderijwinkel is niet alleen een leeromgeving, maar ook een plek waar het werk van de kinderen zichtbaar wordt – voor henzelf, voor ouders én voor de buitenwereld.
Dieren zijn een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Op het erf wonen een shetlandpony, een piepkleine falabella en twee knuffelvarkens van het ras kuhne kuhne. De aanwezigheid van dieren brengt rust, stimuleert zorgzaamheid en geeft kinderen de kans om op een natuurlijke manier te leren over verantwoordelijkheid, emoties en verbondenheid. We betrekken de dieren actief bij het dagelijks leven op school.
Naast de basisvakken en praktische activiteiten is er volop ruimte voor creativiteit. Gedurende de week bieden we momenten aan waarop kinderen kunnen tekenen, schilderen, kleien, timmeren, handwerken of vrij werken met materialen. Creatief bezig zijn helpt kinderen om zich te uiten, te ontspannen en hun eigen ideeën vorm te geven. Hierbij bestaat er geen goed of fout.
Tot slot trekken we er zo’n vier a vijf keer per jaar op uit: naar het bos, het strand, het zwembad, een museum of een bezoek aan een bedrijf. Leren vindt niet alleen op school plaats – ook buiten de school valt er van alles te ontdekken.
Bij Zonnebloem in ’t Veld stemmen we ons onderwijs voortdurend af op de kinderen en hun ouders. We gebruiken verschillende methodes, maar kiezen steeds wat werkt voor het kind. Want leren doe je niet alleen, dat doe je samen – in alle rust en ruimte.